Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.11.2017 06:00 - Незвана добрина
Автор: donchevav Категория: Поезия   
Прочетен: 13949 Коментари: 74 Гласове:
47

Последна промяна: 27.06.2018 18:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

 

Винаги съм се усещала откъм страната на тия, които са правили добрини – просто не съм имала непреодолима потребност някой да направи добро за мене. В последния месец обаче ми се случиха някои неблагополучия – и се оказах от другата страна. И почувствах – 40 нюанса съжаление и  милосърдие и още толкова – опити за добротворство. И безсилие. И невъзможност. И правене на добро въпреки и противно на всичко.

 И разбрах – от добро до добро има разлика. Спомних си една от последните творби на Хр. Смирненски, писана с последен в болните гърди въздух, с толкова хумор и толкова крещяща човешка болка – „Как ще си умра млад и зелен”.

Не умрях. Само още малко изглупях. Щом и в този най-висш човешки акт – добротворството, взех да виждам нюанси и смисли. Може би. Със сигурност знам обаче едно – да правиш добрини не е милосърдие или съжаление, не е кауза, нито афиш, реклама в пиар кампания, самодоказване или пречистване на съвести – добротворството е просто и естествено – почти невидимо, деликатно и все пак надеждно и сигурно – като дишането, като биенето на сърцето в гърдите ни. Или като самоотвержения труд на лекари и сестри – последни петдесет-шейсет-седемдесет и пет годишни мохикани в една прокълната земя.

И си мисля за някогашните будители – били са безкористни добротворци. И родолюбци. Незабележими в залягането над народното добруване. Велики в самоотречението си. Днес… всички ни мислят доброто – и все добрини ни правят. В неблагополучията си от последния месец успях да усетя доста от тях:)))

 

Вярвам в добротворството. В безкористното добро, което не търси награда. Особено в ден като днешния, Деня на народните будители.
Честит празник, приятели!

 




                  
                      image 
                               


                       image
      




                                          
    image


                          






Гласувай:
47



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Добро утро, Вени!
01.11.2017 06:12
Поздрави за стихото и честит празник!...
цитирай
2. donchevav - Поздрави за стихото и честит пра...
01.11.2017 06:49
mt46 написа:
Поздрави за стихото и честит празник!...


Благодаря, Марине!
И на мене за будителите ми беше първата мисъл тази сутрин. Вярвам в добротворството. В безкористното добро, което не търси награда. Особено в ден като днешния, Деня на народните будители. Толкова повече ме боли за фалшивата, гръмко прокламирана добродеятелност, която ни залива. Нагледах се на примери, особено в последния месец, в който имах известни неблагополучия със здравето.
Честит празник, скъпи приятелю!
цитирай
3. batogo - !!!:))) Поздравления, Вени!
01.11.2017 07:11
Много мъдро, истинско и събуждащо! Честит и весел празник!
цитирай
4. nalia - Интересна тема за дълъг размисъл, Вени,
01.11.2017 07:27
стане ли звана или незвана, добротата вече не е доброта.
Харесвам лекотата, с която пишеш по тежки теми:)

Честит празник, мила!
цитирай
5. donchevav - Много мъдро, истинско и събуждащо! ...
01.11.2017 08:06
batogo написа:
Много мъдро, истинско и събуждащо! Честит и весел празник!


Благодаря, скъпи Батого! Размислих се тази сутрин на ранина защо до най-простите житейски истини човек стига с цената на най-много неволи и изпитания... Уж всичко е просто и ясно, виждаме, разбираме всичко, но когато сме добре, когато всичко ни е наред, май не отчитаме реалностите, поспираме само за малко, махваме с ръка и преминаваме напред, към новите си задачи...А не трябва да е така - едно частичка от нашето обременено от трудното ежедневие съзнание трябва да остава будно, във верен резонанс на общественото битие.
Честит Ден на народните будители!
цитирай
6. donchevav - стане ли звана или незвана, добр...
01.11.2017 08:12
nalia написа:
стане ли звана или незвана, добротата вече не е доброта.
Харесвам лекотата, с която пишеш по тежки теми:)

Честит празник, мила!


Благодаря ти, мила Налия - за добрите думи и за отношението!
Винаги съм се усещала откъм страната на тия, които са правили добрини – просто не съм имала непреодолима потребност някой да направи добро за мене. В последния месец обаче ми се случиха някои неблагополучия – и се оказах от другата страна. И почувствах – 40 нюанса съжаление и милосърдие и още толкова – опити за добротворство. И безсилие. И невъзможност. И правене на добро въпреки и противно на всичко.
И разбрах – от добро до добро има разлика. Спомних си една от най-късните творби на Хр. Смирненски, писана с последен в болните гърди въздух, с толкова хумор и толкова крещяща човешка болка – „Как ще си умра млад и зелен”.
Не умрях. Само още малко изглупях. Щом и в този най-висш човешки акт – добротворството, взех да виждам нюанси и смисли. Може би. Със сигурност знам обаче едно – да правиш добрини не е милосърдие или съжаление, не е кауза, нито афиш, реклама в пиар кампания, самодоказване или пречистване на съвести – добротворството е просто и естествено – почти невидимо, деликатно и все пак надеждно и сигурно – като дишането, като биенето на сърцето в гърдите ни. Или като самоотвержения труд на лекари и сестри – последни 50-60-75-годишни мохикани в една прокълната земя.
И си мисля за някогашните будители – били са безкористни добротворци. И родолюбци. Незабележими в залягането над народното добруване. Велики в самоотречението си. Днес… всички ни мислят доброто – и все добрини ни правят. В неблагополучията си от последния месец успях да усетя доста от „екстри”:)))
Прегръдка, мила приятелко! Честит празник!
цитирай
7. emi1ts - Честит празник
01.11.2017 08:27
мила Вени!Чудесно и мъдро стихо за добротворството!С пожелание за хубав празничен ден и добро настроение!Прегръдки!
цитирай
8. donchevav - мила Вени!Чудесно и мъдро стихо за ...
01.11.2017 08:52
emi1ts написа:
мила Вени!Чудесно и мъдро стихо за добротворството!С пожелание за хубав празничен ден и добро настроение!Прегръдки!


Мила Еми, на днешния ден му прилягат размисли за добротворството - за истинското и фалшивото правене на добрини...
Честит празник, мила приятелко - за повече добри дела, за светлина и просперитет!
цитирай
9. ambroziia - Честит Празник, скъпа Вени! Д...
01.11.2017 09:07
Честит Празник, скъпа Вени!
Доброто - то обикновено ражда добро
и обикновено „в човека доброто побеждава".
Струва се да се прави.
Поздравления за творбата!
цитирай
10. troia - Добро утро, Вени!
01.11.2017 09:34
Много приятно стихче. Явно с теб сме на една вълна, но аз писах за сестра й.:)
Чудесно си го казала "че доброто е лавина"
Честит празник! Един учител - будител винаги си остава такъв.:)
Весел ден!
цитирай
11. donchevav - Честит Празник, скъпа Вени!Д...
01.11.2017 09:52
ambroziia написа:
Честит Празник, скъпа Вени!
Доброто - то обикновено ражда добро
и обикновено „в човека доброто побеждава".
Струва се да се прави.
Поздравления за творбата!


Права си, скъпа Доче - големият поет го е казал толкова добре:
"Защото, макар да е жилаво злото,
в човека все пак побеждава доброто".
И аз вярвам в това - безпрекословно! И ме боли за гримираните по хелоуински намерения, които често ни лансират като истински добрини за нас.
Ще ти дам пример.
Бях доста време в болница - в инфекциозно отделение. Здравословни проблеми, връхлетели ме в резултат на добри намерения - саниране на старата ни къща. Материалите се оказаха токсични :)))
Втори пример: В инфекциозното отделение имаше само една работеща тоалетна - две циментови стъпки и дупка - за мъже и за жени. При всичките различни и толкова тежки зарази! И при препарати за дезинфекция, които стигат само за 1 седмица от месеца:))). Организирахме с общи усилия на болни и персонал закупуване на материали за ремонт на две тоалетни - майсторите обявиха, че искат само 50% заплащане, сполай им за доброто - после набързо циментираха всичко и набучиха по една тоалетна чиния - страхували се от зараза - и... представи си, за по-евтино не оставили канал /сифон/ на пода и сега ремонтираните тоалетни съвсем не могат да се дезинфекцират:)))
Нагледах се на много добрини и в порядките на здравната система - да не отварям тази тема! Добре, че човешкият фактор си остава непроменен от 50 години - златни хора, а не съзнават какво добро правят, какво героично дело извършват всекидневно!
Спирам дотук - примерите нямат край.
Но съм разколебана в съвременните стойности и измерения на добротворството. Струва ми се, че доброто за едни често се оказва недобро за други:)))
Поздрави, скъпа приятелко! Честит празник! Ползотворен месец ноември!

цитирай
12. donchevav - Много приятно стихче. Явно с теб сме ...
01.11.2017 10:06
troia написа:
Много приятно стихче. Явно с теб сме на една вълна, но аз писах за сестра й.:)
Чудесно си го казала "че доброто е лавина"
Честит празник! Един учител - будител винаги си остава такъв.:)
Весел ден!


Добро утро, мила Кате! И честит празник!
Благодаря ти за добрите думи и за отношението към мене - задължава!
Вярата в доброто е основа духовна сила, стожер на чистата и силна нравственост! Нека имаме тази сила винаги - тя ще ни помогне да надмогнем неблагополучията и изпитанията, през които все ни се налага да минаваме!
Весел и щастлив месец ноември!
цитирай
13. tota - Добро утро и честит празник, Вени!
01.11.2017 10:10
Доброто, да е винаги с теб!
Поздрави!
цитирай
14. xubavka - Честит празник, Вени и много добрини да ти се случат!
01.11.2017 10:44
Нашият народ е казал: :"Хвърли зад теб, за да намериш пред теб!"
Доброто се сее, като житото и като него расте, и покълва, и се множи.
Хубав ден!
Таня
цитирай
15. donchevav - Доброто, да е винаги с теб! Поз...
01.11.2017 11:21
tota написа:
Доброто, да е винаги с теб!
Поздрави!


Благодаря ти, мила Ати! Честит празник! За повече добрини и сполука около нас!
Весел месец ноември!
цитирай
16. priqtel12 - Вярвам в доброто.
01.11.2017 11:31
Честит празник!
цитирай
17. donchevav - Нашият народ е казал: :"Хв...
01.11.2017 11:32
xubavka написа:
Нашият народ е казал: :"Хвърли зад теб, за да намериш пред теб!"
Доброто се сее, като житото и като него расте, и покълва, и се множи.
Хубав ден!
Таня


Благодаря ти, скъпа Таня! И аз вярвам в истинското, безкористно, ненатрапчиво добро, направено от сърце и хвърлено "през рамо". Мисля, че добрите дела трябва да се множат, иска ми се да има само добри хора край нас - нещо повече, вярвам, че всеки носи добротата у себе си, важно е да намери сили и воля да я прояви дори в един единичен нищожен жест - за да заблести от този акт на добротворство. Какво ме огорчава - това, че под маската на "добро" за нас - неискано, непотребно и натрапено, днес ни се лансират какви ли не лъжи и измами. На мене лично ми става все по-трудно да се отърсвам от такива добронамерени акции и мероприятия - и да вярвам, че всичко се прави за мое, за наше добро:))))))))

Поздрави, скъпа Таня! Честит Ден на народните будители! Здраве и късмет през ноември!





цитирай
18. bumerang - ...
01.11.2017 12:01
"...представи си, за по-евтино не оставили канал /сифон/ на пода и сега ремонтираните тоалетни съвсем не могат да се дезинфекцират:)))"

Поздравявам ви за добрината - и Вас, и майсторите.
цитирай
19. bumerang - На, и модерация!
01.11.2017 12:02
От какво се боят милите мечета?
цитирай
20. donchevav - Честит празник! Аз също. Ед...
01.11.2017 12:59
priqtel12 написа:
Честит празник!


Аз също. Единственото, в което нямам колебание в този живот, е, че трябва да бъдем добри - и да се усмихваме.
Поздрави, скъпа Ива! Честит празник! Весела ваканция!
цитирай
21. donchevav - ". . . представи си, за по-е...
01.11.2017 13:16
bumerang написа:
"...представи си, за по-евтино не оставили канал /сифон/ на пода и сега ремонтираните тоалетни съвсем не могат да се дезинфекцират:)))"

Поздравявам ви за добрината - и Вас, и майсторите.


:))))))))
Да, точно за такава добрина става дума, bumerang, благодаря за верния акцент! Поздрави!
цитирай
22. donchevav - От какво се боят милите мечета? ...
01.11.2017 13:27
bumerang написа:
От какво се боят милите мечета?


Може ли да отговоря малко по-пространно? Предварително се извинявам! Живея в наследствена къща на кръстопът - с две външни врати към двете улици. Къщата е от 1907г. и 100 години не е знаела какво е ключ - влизали и приятели, и непознати, и бедстващи, и празнуващи - беше много весело. От десетина години обаче заключваме навсякъде, макар че много ни е мъчно - от полицията ни задължиха, било наш граждански дълг:))) Та и с блога е горе-долу същото - старая се да пазя виртуалната си къщичка далече от набези на зложелатели.
Поздрави, bumerang, благодаря ти за това първо посещение! Винаги си добре дошла! Не те познавах, но сега ще поправя грешката си - ще надникна при тебе и съм сигурна, че ще ми хареса!
Честит месец ноември!
цитирай
23. bumerang - Разсмя ме.
01.11.2017 16:53
За нужниците става дума. :-):-):-) И за тъпотата на майсторите. Дано са спестили повечко парици. :-):-):-) Но Вие сте добра жена, нали и друт път сте правили добрини. И с мен хората са много добри, та затова нямам модерация. Не се страхувам. Да дойдат лошите. :-):-):-) Благодаря за гласа, който сте дала в блога ми. :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
цитирай
24. donchevav - За нужниците става дума. :-):-):-) ...
01.11.2017 17:22
bumerang написа:
За нужниците става дума. :-):-):-) И за тъпотата на майсторите. Дано са спестили повечко парици. :-):-):-) Но Вие сте добра жена, нали и друт път сте правили добрини. И с мен хората са много добри, та затова нямам модерация. Не се страхувам. Да дойдат лошите. :-):-):-) Благодаря за гласа, който сте дала в блога ми. :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)


:))))))))) Ех, ако беше само тъпота, да им прости човек! Отнесохме въпроса до шефовете им във фирмата изпълнител. Излязохме виновни - трябвало изрично да им изредим екстрите, които сме искали - всяка се заплащала отделно; поставянето на тръба за канал струвало по още 10лв. на тоалетна. Но било късно - трябвало всичко да се сваля, да се кърти и - пак наново, а това щяло да струва още два пъти по толкова, колкото сме платили:)))))))))
Ето ти мечешка услуга, истинска "добрина" от тия, за които става дума и в стиховете. А за модерацията - благодаря за съвета. Ще си помисля - но не харесвам агресията. Тук съм заради приятелите си, нищо друго не ме задържа в блога:)))
Хубава вечер!
PS А начинът, по който пишете, наистина ми хареса. Поздрави!
цитирай
25. ikra - Привет!
01.11.2017 17:52
Да, доброто е лавина, която има способността да помита всичко, до което се докосне.
Днес има огромна нужда от гальовна лавина, която да пробуди доброто у хората, спящо зимен сън. Лавина, която да подтикне обществото към уважение и взаимопомощ. Лавина, която да затрие стаената в гърдите злоба, търсеща върху кого да се излее...
Мастилото, стичащо се по перото на писателя прилича на лавина от думи и мисли, които помитат покварата и изкарват наяве много истини, които карат сърцето с доброта да се изпълни и да продължи с нови сили.
Бъди жива и здрава!
Успешна седмица на теб и твоите читатели :)
- Ахмед -
цитирай
26. donchevav - Да, доброто е лавина, която има с...
01.11.2017 20:33
ikra написа:
Да, доброто е лавина, която има способността да помита всичко, до което се докосне.
Днес има огромна нужда от гальовна лавина, която да пробуди доброто у хората, спящо зимен сън. Лавина, която да подтикне обществото към уважение и взаимопомощ. Лавина, която да затрие стаената в гърдите злоба, търсеща върху кого да се излее...
Мастилото, стичащо се по перото на писателя прилича на лавина от думи и мисли, които помитат покварата и изкарват наяве много истини, които карат сърцето с доброта да се изпълни и да продължи с нови сили.
Бъди жива и здрава!
Успешна седмица на теб и твоите читатели :)
- Ахмед -


Скъпи Ахмед, много ми допадна публицистичният патос в твоя коментар. Радвам се, че и за тебе добротворството е кауза, за която си заслужава да се застъпиш, да работиш, да допринесеш с нещо, макар и малко, да направиш така, че по света добрите хора и добрите дела да се множат. Уважение и взаимопомощ - как копнея да видя хората да се обръщат един към друг добронамерено, с внимание и уважение, да са готови на съпричастност и помощ. Всъщност сред народа ни сигурно не са загубени тези човешки добродетели - виждаме го в малките градчета и селца - но как е в големите градове? Кое прави хората намусени и гневни, избухливи и непридвидими в реакциите. А младите хора? Знаеш ли, Ахмед, че в болничното отделение, в което бях, всяка вечер сестрите са пред инцидент - все ще се намери някой, който да влезе подпийнал, изнервен от проблема си, и да настоява приоритетно да му се окаже внимание, да претендира, че е дискриминиран, да се гневи и заплашва. Една сестра ми разказа и за случая, който беше я довел почти до срив предната вечер - студентка първи курс с майка си - слагат й система, а тя с другата ръка проверява по телефона всяка дума, която сестрата й каже: защо трябва да й се постави абокат, а няма ли по-малък, детски, какви лекарства има в системата и защо няма други и пр.:)
Какво се обърка и как ще се оправи? ...
Поздрави, скъпи Ахмед! Успешен месец ноември!
цитирай
27. vesever - Привет, мила Вени! Честит пра...
01.11.2017 20:46
Привет, мила Вени!
Честит празник, и само добрини да те съпътстват!
Стихчето е много мило!
И аз мисля, че трябва да се уважава свободната воля на човека и да не се натрапва непоискано добро..
Поздрави!
цитирай
28. ikra - Какво се обърка и как ще се оправи?... :)
01.11.2017 21:01
Много важен въпрос е това. Но малцина си го задават, а още по-малко хора търсят решение. А още по-страшното е, че онези, от които зависи нещо по въпроса - даже не съзират, че има подобни проблеми.
Ето, днес например: Хора, чието призвание е да се занимават с наука са излезнали на протест. За будителите се сещаме навярно само в деня на будителите, и то за да се отбележи деня като празник. А питаме ли се как живеят тези хора? Какви заплати получават. Същото е положението и с писателите - кога се сещаме за тях? Когато си отидат от този свят! И веднага в медийното пространство започва да се говори благи думи за тях...
Понякога се питам, дали стигнахме дъното на лицемерието или има още какво да се види...
Извинявай, знам че обичаме ласкателствата, но трябва да бъдем и реалисти - да виждаме това, което се случва около нас и да говорим за него, както и да работим за промяна - както лична, така и обществена.
Нека бъдем задружни и да не се сещаме за будителите едва когато се преселят в отвъдното...
цитирай
29. ikra - Относно "непоисканото добро"...
01.11.2017 21:11
vesever написа:
Привет, мила Вени!
Честит празник, и само добрини да те съпътстват!
Стихчето е много мило!
И аз мисля, че трябва да се уважава свободната воля на човека и да не се натрапва непоискано добро..
Поздрави!

Добротворецът е като лекар. Доброто е вид лекарство. Представете си, че сте лекар и виждате на пътя човек, който е получил сърдечен пристъп - нима няма да му помогнете, ако не вика и крещи за помощ?... Подобен е и примера с доброто - има много хора, които имат нужда от топла длан, която да им се подаде, но по една или друга причина не споделят, че имат нужда от помощ. А има и такива хора, които дори не знаят, че се нуждаят от спешна помощ - душата им е мрачна и потънала в злоба... Понякога с блага дума, с усмивка, с чаша топъл чай можем да разсеем надвисналите тъмни облаци над човек, потънал в скръб и тъга...
Днес има нужда от лекари, които да лекуват болната човешка душа, но не боравещи с брадва или с нож, а с усмивка и подадена ръка...
Букет от усмивки :)
цитирай
30. leonleonovpom2 - Честит празник, Венета!
01.11.2017 21:31
Чудесно стихотворение, като всичко от този род, излязло от ръката ти!
Така е, да правиш добрина е изкуство, трябва да улучиш това, което човек желае и иска!

Хубава, празнична вечер!
цитирай
31. donchevav - Привет, мила Вени!Честит пра...
01.11.2017 21:37
vesever написа:
Привет, мила Вени!
Честит празник, и само добрини да те съпътстват!
Стихчето е много мило!
И аз мисля, че трябва да се уважава свободната воля на човека и да не се натрапва непоискано добро..
Поздрави!


Да знаеш колко съм ти благодарна, Веси! Взех да се съмнявам какво и как съм казала. Да, аз съм за това, да се зачита свободната воля на човека да приеме или не добрината, която другите му правят. Насила зло да направиш - нормално, но насила добро - не бива. Има една непрекосновена граница, която ако се наруши, личността престава да бъде личност. Какво, че било за мое добро - а ако аз не желая това добро? Доброто е добро само тогава, когато е прието от другия с благодарност - иначе е вероломство:))))))))))
Поздрави, мила Веси! Прегръдка от сърце!
цитирай
32. donchevav - Много важен въпрос е това. Но мал...
01.11.2017 22:05
ikra написа:
Много важен въпрос е това. Но малцина си го задават, а още по-малко хора търсят решение. А още по-страшното е, че онези, от които зависи нещо по въпроса - даже не съзират, че има подобни проблеми.
Ето, днес например: Хора, чието призвание е да се занимават с наука са излезнали на протест. За будителите се сещаме навярно само в деня на будителите, и то за да се отбележи деня като празник. А питаме ли се как живеят тези хора? Какви заплати получават. Същото е положението и с писателите - кога се сещаме за тях? Когато си отидат от този свят! И веднага в медийното пространство започва да се говори благи думи за тях...
Понякога се питам, дали стигнахме дъното на лицемерието или има още какво да се види...
Извинявай, знам че обичаме ласкателствата, но трябва да бъдем и реалисти - да виждаме това, което се случва около нас и да говорим за него, както и да работим за промяна - както лична, така и обществена.
Нека бъдем задружни и да не се сещаме за будителите едва когато се преселят в отвъдното...


Скъпи Икра, поставяш много сложни въпроси. И даваш решения, които разбирам и приветствам. Чудесно ще бъде, ако "бавно и полека" можем да направим така, че народът ни, както казва дядо Вазов, да порасне "на няколко века". Щом един единствен човек като Левски е могъл да го постигне, защо не и ние, всички заедно... Аз обаче повече вярвам в активното действие - и в силата на икономиката. Както живеем, така и се чувстваме, така и се държим. И си прав за учените и за писателите. Така са и учителите, и лекарите. Така са ж.п.работниците и летците, и селските стопани, и работниците.
В нашия град не разпродадоха заводите, а развиха бизнеса - няма безработица, заплатите са доста над 1000лв., има социална политика, някак си няма политически пристрастия. Хората са спокойни за бита си - и сякаш не са толкова отчуждени. Е, и това, че сме провинция, си казва думата...
В едно си прав - всеки трябва да полага усилие, да работи за промяната към добро.
Поздрави, скъпи Икра!
цитирай
33. donchevav - Привет, мила Вени!Честит пра...
01.11.2017 22:31
ikra написа:
vesever написа:
Привет, мила Вени!
Честит празник, и само добрини да те съпътстват!
Стихчето е много мило!
И аз мисля, че трябва да се уважава свободната воля на човека и да не се натрапва непоискано добро..
Поздрави!

Добротворецът е като лекар. Доброто е вид лекарство. Представете си, че сте лекар и виждате на пътя човек, който е получил сърдечен пристъп - нима няма да му помогнете, ако не вика и крещи за помощ?... Подобен е и примера с доброто - има много хора, които имат нужда от топла длан, която да им се подаде, но по една или друга причина не споделят, че имат нужда от помощ. А има и такива хора, които дори не знаят, че се нуждаят от спешна помощ - душата им е мрачна и потънала в злоба... Понякога с блага дума, с усмивка, с чаша топъл чай можем да разсеем надвисналите тъмни облаци над човек, потънал в скръб и тъга...
Днес има нужда от лекари, които да лекуват болната човешка душа, но не боравещи с брадва или с нож, а с усмивка и подадена ръка...
Букет от усмивки :)


Не съм съгласна, скъпи Икра. По тази логика близките ми донякога могат за мое добро да ме пратят в психоболницата или в старческия дом - да бъда там на сигурно място, под добър медицински контрол и квалифицирани грижи. Едно голямо добро, плод на загриженост и обич - въпреки моето несъгласие. Не си давам свободата сама да избирам какво за мене е добро, да го приемам или отхвърлям. Това е изконно право на личността:)))
Извинявай, че се изкуших да рекоментирам този твой коментар към друг блогър, не се сдържах!
Поздрави! Хубава вечер!
цитирай
34. donchevav - Чудесно стихотворение, като вс...
01.11.2017 22:41
leonleonovpom2 написа:
Чудесно стихотворение, като всичко от този род, излязло от ръката ти!
Така е, да правиш добрина е изкуство, трябва да улучиш това, което човек желае и иска!

Хубава, празнична вечер!


Много ми хареса този коментар, скъпи Лео! Твоето "да улучиш", "желае и иска" падна като благ мехлем върху душата ми! Да, и аз съм за това - ненатрапчивост, деликатност - и диалог. Непоисканото добро, нежеланото, насила приетото добро не е добро, колкото и другият да си мисли обратното. Прави ли ти впечатление колко хора наоколо ни желаят доброто - как се опитват да ни дават съвети и настояват още на момента да ги изпълним, как ни поучават, как ни натрапват своя опит и разбирания като единствено правилните за нас? Може би съм много частна и крайна - но мисля, че това е другата страна на злото и агресията - натрапчивото навлизане в личното ти пространство с добри и благородни намерения:)))
Поздрави, скъпи Лео! Честит месец ноември, да ти е спорен и весел!
цитирай
35. vilish - Честит празник, мила Вени!
01.11.2017 23:06
С уважение към твоето поетично слово в днешния ден!
Прегръдки!
цитирай
36. donchevav - С уважение към твоето поетично с...
01.11.2017 23:14
vilish написа:
С уважение към твоето поетично слово в днешния ден!
Прегръдки!


Честит празник, мила Вили!
Благодаря ти, че поспря и прочете!
Светли ноемврийски дни, мила приятелко, здраве и късмет!
Прегръдка!
цитирай
37. emi1ts - Поздрави
02.11.2017 08:01
мила Вени!Много интересна дискусия се е получила при теб ,която ме размисли и заинтригува !По принцип спестявам често да изказвам лично мнение ,защото всеки си има свои разбирания в зависимост от случващото се в живота му,личността,която е ,стремежите и целите,които има в живота си!В случая темата за добротворството също силно ме вълнува и ще си позволя да споделя моето виждане по темата!Да наистина преценката за това,което смятаме че е добро е индивидуална за всеки и имайки предвид колко сме различни не е никак лесно да се разбере и прецени кое за един човек е добро лично за него или само ние си мислим че е!Според мен най-важния показател ,че сме успели и разбрали правилно кое е добро за някого ,когато този човек след доброто,което сме направили за него се чувства по-добре,благодарен и защо не и щастлив! Това си личи осезателно по отношението му към нас,излъчването му!Знаем как изглежда благодарен и щастлив човек!Да,не е лесно ,особено ако не е близък човек ,който познаваш добре!Ако човек не е сигурен в това,че доброто,което прави е добро за конкретния човек е по-добре да се въздържи!Има една мисъл в тази връзка ,която много ми харесва и цитирам по памет- Ценността на даването не е да дадеш това,което ти е излишно а да дадеш нещо което е ценно и за самия теб,без което и самият ти не можеш!Извини ме за многословието и ако съм досадила с пространните си размисли!С пожелание за хубави ноемврийски дни мила Вени!
цитирай
38. donchevav - Мила Еми, изобщо не се извинявай, ...
02.11.2017 09:21
Мила Еми, изобщо не се извинявай, коментарът ти е много интересен. И за пореден път ме убеждава, че мислим еднакво. Да, човек трябва да усети доброто, което му се прави, по най-приятния начин, да изпита радост и благодарност. Толкова често ми се случва да се мъча да бъда добра с негативно настроени хора. Е, случва ми се да им влизам под кожата, да подхващат диалог с по-мек тон - докато се осъзнаят и ме обсипят с обиди и хули - съвсем незаслужено. Или пък закономерно - имат си свой начин на мислене и не искат някой да ги променя чрез манипулации. Уважавам различните. Не винаги ги разбирам, но това не означава, че трябва да тръгна да ги променям според своите разбирания. Мисля, че по природа човек е добър - няма зли, жестоки и отмъстителни бебета. Променят ни външните фактори - семейната среда на въздействие и възпитание и особено условията на живот - с времето системните неблагополучия отчайват и озлобяват. Има и друго - липсата на морални устои, които се изграждат с възпитание в труд и обществена активност. Може би затова днес жестокостта и агресията, престъпленията и самоубийствата се ширят предимно сред бездействащата част от младите хора - и в големите градове, и в малките селища. Бедните, отрудени хора по селата нямат този проблем - до сълзи ме докарва добротата на някоя самотна баба или престаряла семейна двойка от забравените и от бога наши селца! Истински бисери носят в душите си! И като си помисля, че някога целият ни народ беше такъв - и млади, и стари бяха с чисти души, отворени сърца и толкова благост, толкова мекост, трудолюбие и вяра в доброто и в справедливостта.
Да правиш добро днес е деликатна работа - хората се отчаяха, затвориха, обезвериха - и от никого не искат и не чакат нищо. И мисля, трябват не кръстоносни походи за преобръщане във вярата, а реално подобряване на бита, което би върнало и самочувствието, и добрите мисли, и поривите към добри дела.
Да, и моят отговор се оказа пространен, мили Еми, вълнувам се, затова:)))
Прегръдка, приятелко!
цитирай
39. emi1ts - Благодаря
02.11.2017 10:04
мила Вени за отговора и интересните,стойностни,ценни размисли които споделяш свързани с твоя уникален опит от който се поучавам!Знам със сигурност,че от теб и житейския опит който имаш може да се научи много ,което е чудесно и много ценно за мен!Напълно съм съгласна ,че хората ,които са достигнали до убеждението ,че живота е ценен дар,който умеят да оценят по достойнство, са доволни и успяват да се радват и са благодарни и от малко- една сърдечна усмивка например!При другите ,които все още не са достигнали до това ниво на осъзнаване нищо не е достатъчно,според мен дори и да са материално задоволени!Това е моето лично мнение!Сърдечни прегръдки с благодарност и от мен мила Вени !Хубав ден!:)
цитирай
40. donchevav - мила Вени за отговора и интересн...
02.11.2017 10:48
emi1ts написа:
мила Вени за отговора и интересните,стойностни,ценни размисли които споделяш свързани с твоя уникален опит от който се поучавам!Знам със сигурност,че от теб и житейския опит който имаш може да се научи много ,което е чудесно и много ценно за мен!Напълно съм съгласна ,че хората ,които са достигнали до убеждението ,че живота е ценен дар,който умеят да оценят по достойнство, са доволни и успяват да се радват и са благодарни и от малко- една сърдечна усмивка например!При другите ,които все още не са достигнали до това ниво на осъзнаване нищо не е достатъчно,според мен дори и да са материално задоволени!Това е моето лично мнение!Сърдечни прегръдки с благодарност и от мен мила Вени !Хубав ден!:)


Благодаряти, Еми! Но - какъв опит? Цял живот съм стояла в една стая, зад една катедра - а пред мене се минавали децата на малкото ни градче:))))
Съгласна съм с тебе за ония, материално обезпечените. О, да, те най-малко биха могли да бъдат удовлетворени! Под подобряване на бита имах предвид развита икономика, работещи институции, по-добра социална политика и пр., което би дало възможност на обикновения човек да диша спокойно, да се усмихне без страх. Но това е друга приказка :)))
Поздрави, мила приятелко, много ми беше приятно да разменим мисли с тебе - впрочем винаги ми е приятно! Благодаря ти!
Хубав ден! Аз отивам на контролен медицински преглед след едноседмичен престой вкъщи - стискай палци! :)))) Прегръдка!
цитирай
41. inel379 - !!!
02.11.2017 11:32
Търпение, упорство, вяра, обич - страст!
По дело добротворно отново сме във час!
За къде сме, ако загубим вярата в доброто,
тъй само ще направим щедър дар на злото,
което чака някой врата да му отвори,
някой...който не иска да се бори.
В живота често сме на кръстопът,
духовният дом не винаги уют ни дава,
но светлината ума просветлява
и избираме доброто, защото ни успокоява.
Ти си истински войн на светлината, искрице!
Събуждай все така красивото в душите
със силата на словото - изкуство
и мъдро следвай светлината,
пътувайки с приятно чувство!
Нека миговете, извисяващи духа се множат!
Страхотен клип си избрала!
Пусках си го няколко пъти.
Наслаждавах се на музиката,
а думите просто си откликваха в сърцето ми...
Много се радвам,
че си преодоляла здравословния проблем, мила!
Изпращам ти своите топли поздрави и усмивки!
Стискам палци!
Благодаря ти!
Прекрасна си!
цитирай
42. donchevav - Търпение, упорство, вяра, обич - ...
02.11.2017 12:17
inel379 написа:
Търпение, упорство, вяра, обич - страст!
По дело добротворно отново сме във час!
За къде сме, ако загубим вярата в доброто,
тъй само ще направим щедър дар на злото,
което чака някой врата да му отвори,
някой...който не иска да се бори.
В живота често сме на кръстопът,
духовният дом не винаги уют ни дава,
но светлината ума просветлява
и избираме доброто, защото ни успокоява.
Ти си истински войн на светлината, искрице!
Събуждай все така красивото в душите
със силата на словото - изкуство
и мъдро следвай светлината,
пътувайки с приятно чувство!
Нека миговете, извисяващи духа се множат!
Страхотен клип си избрала!
Пусках си го няколко пъти.
Наслаждавах се на музиката,
а думите просто си откликваха в сърцето ми...
Много се радвам,
че си преодоляла здравословния проблем, мила!
Изпращам ти своите топли поздрави и усмивки!
Стискам палци!
Благодаря ти!
Прекрасна си!


Не, ти си прекрасна, мила Инел! Всеки път, като влезеш, огряваш като слънце моята страничка с доброта, нежност и толкова талант! Благодаря ти от цялото си сърце!
Толкова добре си ме разбрала - и как фино си откроила свои акценти - деликатно, ненатрапчиво, добротворно! Невероятна си! Благодаря за доверието и хубавото чувство!
Много харесвам Недялко Йорданов - любим ми е! Цялата му поезия пее, а е толкова човечна, така земна. Пише, както диша! Невероятен поет! Имаше няколко клипчета по стихотворениението "Песничка за доброто", най-много харесах това. И откак го вградих тук, все си го пускам - и заради музиката, и за хубавите стихове.
Благодаря ти за гостуването и чудесното настроение, което ми създаде, за хубавите благопожелания! Прегръдка, скъпа Инел! Щастливи ноемврийски дни с много топлина и обич!
цитирай
43. katan - За мен доброто е добро -
02.11.2017 19:46
Звано или незвано. Прави добро, а всеки да го приема или не. Според разбиранията и необходимостта си.
А това: " не благодарност и награда –
нетърсено ли е, досада ..." ми напомни за "Смъртта на чиновника" от Чехов:).
Там е малко по-различно - за извинението ...
Дали и с незваното добро е така?!
Поздрави, Венетче!
цитирай
44. donchevav - Звано или незвано. Прави добро, а ...
02.11.2017 20:24
katan написа:
Звано или незвано. Прави добро, а всеки да го приема или не. Според разбиранията и необходимостта си.
А това: " не благодарност и награда –
нетърсено ли е, досада ..." ми напомни за "Смъртта на чиновника" от Чехов:).
Там е малко по-различно - за извинението ...

Дали и с незваното добро е така?!
Поздрави, Венетче!


Ами да - мисля, че е същото - ти се опитваш любезно да откажеш, но той, благодетелят, настоява, ти му се извиняваш, че му отказваш и гледаш да избягаш, той тича след тебе и... Пресен пример имам с един познат рибар. Лови явно по незаконен някакъв начин, защото винаги има риба. Вкъщи обожаваме риба, той разбра и ни носи - но не иска пари. А е толкова беден - пенсионер по болест. Ние сме производители, така че лесно решаваме проблема - предлагаме му да направим бартер с месо, кайма, домашна наденичка и пр. - и той приема. Но започва да носи през ден - напълних цял фризер с неговата риба. Отказвам му, а той почва да ми я носи изчистена и дори замразена. Спираме да му отговаряме на телефонните повиквания, но се научи да ни причаква пред къщата. Нищо не иска, често бяга, щом ни даде рибата, или приема нещо символично, например една тиква или десетина яйца. Не е заради това, което му даваме - просто мисли, че прави добро:))) И след два-три дни - пак:)))) И винаги пуска ей тъй, уж небрежно, и по 1-2 бурканчета рибни консерви. А аз не ги харесвам - и ги трупаме, и се чудим на кого да ги пласираме.
Ти, Кате, нямаш ли подобни случаи? Аз веднага се сещам за една добрина, която от симпатия исках да направя за тебе в началото на нашето запознанство, но ти ме спря - после ми стана ясно защо. Ами ако бях настояла? Аз и досега мисля, че щеше да бъде хубаво да го сторя:)))))))
Благодаря ти, че ме подсети за този разказ на Чехов. За пореден път ме изумяваш с интуиция! Прегръдка, мила приятелко! Радвам се, че вече те виждам тук-там, макар и много по-рядко от преди! Липсваш ми!
Хубави есенни дни с много поводи за радост, с много усмивки!
цитирай
45. vesever - Да, Ахмед повдига интересен въпрос ...
03.11.2017 09:26
Да, Ахмед повдига интересен въпрос наистина.
Мисля, че има една тънка граница и точно в нея е разковничето.
Ако човекът има нужда да му се направи доброто и може да го приеме, разбира се!
Но понякога и дори често се случва хората да насилват близките си и да опитват да им натрапят своите виждания за добро и по този начин задушават човека отсреща.
Лично на мен ми се е случвало, затова и написах за свободната воля.
Когато човек е наясно със себе си, с избора си и пътя си в живота, и е щастлив със своя избор, а някой дойде да го "спасява", защото се мисли за много виждащ и знаещ и велик, тогава стават стълкновения, а "спасяващият" дори е убеден, че прави добро.
Това го казвам, отново повтарям, във връзка с мои преживявания в реала, с хора, които съм смятала за близки - задушавали са ме по този начин и са ме отблъсквали.
Мисля, че /образно казано/ за всеки влак има пътник и всеки сам избира накъде да се насочи в живота си, и наистина няма как насила да се повлияе на човека...
Поздрави, Вени, и Ахмед, не успях да изчета останалите коментари, по-късно ще прочета всичко.
цитирай
46. vesever - Да, и примерът с рибаря е много то...
03.11.2017 09:36
Да, и примерът с рибаря е много точен. Човекът наистина мисли, че прави добро, но не може да усети как се чувства отсрещната страна. Ако всичко върви хармонично и двете страни са удовлетворени, тогава не би имало проблем. Точно така се получава във взаимоотношенията, когато хората не успяват да разберат какво чувства отсрещната страна. Било при такива физически действия, в материални аспекти, било в емоционални и духовни избори...просто хората често говорят на различни езици и всеки чува само своя си език и не може да схване отсрещния...ето това е проблемът според мен, заради тези разминавания се губи хармонията и разбирателството между хората и оттам всичко се проваля.
Този, който се опитва да направи добро, задължително трябва да успее да види, разбере и приеме гледната точка и чувствата на "получаващия" доброто. Инак става като валяк, който "мачка" човека отсреща.

цитирай
47. donchevav - Да, Ахмед повдига интересен въпрос ...
03.11.2017 10:14
vesever написа:
Да, Ахмед повдига интересен въпрос наистина.
Мисля, че има една тънка граница и точно в нея е разковничето.
Ако човекът има нужда да му се направи доброто и може да го приеме, разбира се!
Но понякога и дори често се случва хората да насилват близките си и да опитват да им натрапят своите виждания за добро и по този начин задушават човека отсреща.
Лично на мен ми се е случвало, затова и написах за свободната воля.
Когато човек е наясно със себе си, с избора си и пътя си в живота, и е щастлив със своя избор, а някой дойде да го "спасява", защото се мисли за много виждащ и знаещ и велик, тогава стават стълкновения, а "спасяващият" дори е убеден, че прави добро.
Това го казвам, отново повтарям, във връзка с мои преживявания в реала, с хора, които съм смятала за близки - задушавали са ме по този начин и са ме отблъсквали.
Мисля, че /образно казано/ за всеки влак има пътник и всеки сам избира накъде да се насочи в живота си, и наистина няма как насила да се повлияе на човека...
Поздрави, Вени, и Ахмед, не успях да изчета останалите коментари, по-късно ще прочета всичко.


Да, Веси, всички, които искаме по целия свят да възцари доброта, обич и хармония, се стремим да раздаваме доброто навсякъде, където поминем:))) Много често чуваме: "Няма нужда! Благодаря, но недей! Мисля, че ще се оправя и сам!" - понякога от притеснение и неудобство, но най-често искрено, с нежелание другият да навлиза в личното ти пространство. И си толкова права - това е тънка граница, която не бива да се престъпва. Но как да я усетим, как да се спрем - и да не правим от една безкористна от наша гледна точка добрина нежелана натрапеност и досада?
Благодаря ти за изразеното мнение! Радвам се на споделеното, на разбирането ти по проблема, на подкрепата ти! Поздрави с пожелание за приятел ден!
цитирай
48. vesever - Вени, така е, трябва си и усет, не ...
03.11.2017 11:45
Вени, така е, трябва си и усет, не само желание за добро.
Аз се върнах да разкажа една случка от преди малко.
Отивам да пазарувам в селския кооп и виждам една съседка, леля Пепи. Имаме се с нея, периодично пием кафе.
Миналата седмица идва изненадващо и ми носи саксия с Исусов Венец. Много ме зарадва. Тя знае, че обичам цветя и че събирам всякакви. Имала две такива цветя и ми носи едното.
Никога не бих си поискала, но съседките, с които съм близка, ми носят цветя понякога.
И сега я виждам, че си купува брашно, а аз имам 10-ина пакета, подарък са ми от майката на приятеля ми и й предложих да й дам поне 2 пакета, уговорихме се да дойде през уикенда да пием кафе и да й ги дам.
Бих отишла у тях да й ги занеса, защото се познаваме доста добре и знам, че ще се зарадва и няма да е натрапване, но така или иначе се уговорихме тя да дойде.
Но си мисля, че с хора, които не познаваме толкова добре, не можем да си позволим такава близост, за да не се почувстват един вид "притиснати"...и притеснени.
Приятен ден и на теб, мила Вени!
цитирай
49. donchevav - Да, и примерът с рибаря е много то...
03.11.2017 12:37
vesever написа:
Да, и примерът с рибаря е много точен. Човекът наистина мисли, че прави добро, но не може да усети как се чувства отсрещната страна. Ако всичко върви хармонично и двете страни са удовлетворени, тогава не би имало проблем. Точно така се получава във взаимоотношенията, когато хората не успяват да разберат какво чувства отсрещната страна. Било при такива физически действия, в материални аспекти, било в емоционални и духовни избори...просто хората често говорят на различни езици и всеки чува само своя си език и не може да схване отсрещния...ето това е проблемът според мен, заради тези разминавания се губи хармонията и разбирателството между хората и оттам всичко се проваля.
Този, който се опитва да направи добро, задължително трябва да успее да види, разбере и приеме гледната точка и чувствата на "получаващия" доброто. Инак става като валяк, който "мачка" човека отсреща.


Да, Веси, точно като валяк мачка, пресира неисканата доброта. Колкото и да е чистосърдечно добронамерен човекът отстреща, с времето става досаден и неприятен, ако нетактично продължава да настоява на своето. Имаме съседи, които все ни носят по нещо - корички хляб, обелки от картофи или дори дребни картофчета - да не ги хвърлят. Е, с моя съпруг естествено ги хвърляме ние - нашите животни се гледат с най-чиста екологична храна. Например двете прасета, които колим за нас, последните два месеца се хранят само с тикви - месото става без сланина и невероятно крехко, а прасетата обичат тиквите почти колкото мене:))) Та ние хвърляме в контейнера тези кухненски отпадъци и молим да не ни носят други, но...уви! А по Коледа, познай, години наред вече тези съседи идват, открито си искат и месо, и кокали, и нещо за кървавица и пр. - и естествено напомнят колко пъти са носили храна на животните.. Не че някога не сме им давали и без това - ех, цялата махала се събираме - и всеки отнася армаган и за вкъщи. А ние почваме да разнасяме, на когото се сетим. Но така- "добрини":)))
Поздрави, Веси!
цитирай
50. donchevav - Вени, така е, трябва си и усет, не ...
03.11.2017 12:52
vesever написа:
Вени, така е, трябва си и усет, не само желание за добро.
Аз се върнах да разкажа една случка от преди малко.
Отивам да пазарувам в селския кооп и виждам една съседка, леля Пепи. Имаме се с нея, периодично пием кафе.
Миналата седмица идва изненадващо и ми носи саксия с Исусов Венец. Много ме зарадва. Тя знае, че обичам цветя и че събирам всякакви. Имала две такива цветя и ми носи едното.
Никога не бих си поискала, но съседките, с които съм близка, ми носят цветя понякога.
И сега я виждам, че си купува брашно, а аз имам 10-ина пакета, подарък са ми от майката на приятеля ми и й предложих да й дам поне 2 пакета, уговорихме се да дойде през уикенда да пием кафе и да й ги дам.
Бих отишла у тях да й ги занеса, защото се познаваме доста добре и знам, че ще се зарадва и няма да е натрапване, но така или иначе се уговорихме тя да дойде.
Но си мисля, че с хора, които не познаваме толкова добре, не можем да си позволим такава близост, за да не се почувстват един вид "притиснати"...и притеснени.
Приятен ден и на теб, мила Вени!


Да, такива взаимоотношения стоплят. Аз също вкоренявам цветя и храсти - кани, лянове, рози, хибискус и лози - и ги раздавам на приятели. А и те ми носят мушката и сакъзчета - знаят, че са ми слабост:))) Обожавам отношенията в градчета като нашето или по селата - всички се познават, хората са приятели, почти като роднини; когато си в нужда - всички ти се притичат - и всичко е толкова просто, естествено - всичко стопля сърцето! Щастливка си, Веси, че си взела това решение да живееш на село - мъдро и далновидно е - и сигурно вече работи за тебе и за децата ти. Прегръдка, приятелко!
цитирай
51. ikra - Благодаря, че уточнихте :)
03.11.2017 21:55
vesever написа:
Да, Ахмед повдига интересен въпрос наистина.
Мисля, че има една тънка граница и точно в нея е разковничето.
Ако човекът има нужда да му се направи доброто и може да го приеме, разбира се!
Но понякога и дори често се случва хората да насилват близките си и да опитват да им натрапят своите виждания за добро и по този начин задушават човека отсреща.
Лично на мен ми се е случвало, затова и написах за свободната воля.
Когато човек е наясно със себе си, с избора си и пътя си в живота, и е щастлив със своя избор, а някой дойде да го "спасява", защото се мисли за много виждащ и знаещ и велик, тогава стават стълкновения, а "спасяващият" дори е убеден, че прави добро.
Това го казвам, отново повтарям, във връзка с мои преживявания в реала, с хора, които съм смятала за близки - задушавали са ме по този начин и са ме отблъсквали.
Мисля, че /образно казано/ за всеки влак има пътник и всеки сам избира накъде да се насочи в живота си, и наистина няма как насила да се повлияе на човека...
Поздрави, Вени, и Ахмед, не успях да изчета останалите коментари, по-късно ще прочета всичко.

Разбирам, че сме имали предвид различни неща. Естествено че нямаме право да се бъркаме в личното пространство на когото и да е било. Надявам се да сте разбрали идеята и умисъла на коментара ми.
С пожелание за приятна вечер :)
цитирай
52. donchevav - Да, Ахмед повдига интересен въпрос ...
04.11.2017 10:22
ikra написа:
vesever написа:
Да, Ахмед повдига интересен въпрос наистина.
Мисля, че има една тънка граница и точно в нея е разковничето.
Ако човекът има нужда да му се направи доброто и може да го приеме, разбира се!
Но понякога и дори често се случва хората да насилват близките си и да опитват да им натрапят своите виждания за добро и по този начин задушават човека отсреща.
Лично на мен ми се е случвало, затова и написах за свободната воля.
Когато човек е наясно със себе си, с избора си и пътя си в живота, и е щастлив със своя избор, а някой дойде да го "спасява", защото се мисли за много виждащ и знаещ и велик, тогава стават стълкновения, а "спасяващият" дори е убеден, че прави добро.
Това го казвам, отново повтарям, във връзка с мои преживявания в реала, с хора, които съм смятала за близки - задушавали са ме по този начин и са ме отблъсквали.
Мисля, че /образно казано/ за всеки влак има пътник и всеки сам избира накъде да се насочи в живота си, и наистина няма как насила да се повлияе на човека...
Поздрави, Вени, и Ахмед, не успях да изчета останалите коментари, по-късно ще прочета всичко.

Разбирам, че сме имали предвид различни неща. Естествено че нямаме право да се бъркаме в личното пространство на когото и да е било. Надявам се да сте разбрали идеята и умисъла на коментара ми.
С пожелание за приятна вечер :)


Да, Ахмед, различно е! Доброто, направено с приятелски протегната към другия ръка и искрена усмивка, не може да бъде зло; дори да остане неосмислено в момента, то рано или късно ще бъде осъзнато като верен приятелски жест в точен момент. Благодаря ти за тази човеколюбива и алтруистична позиция!
Разбираш вече, че моята съпротива е срещу друго - срещу нахалното, безпардонно или просто неуместно, настоятелно до досада желание нещо у другия да бъде променено според разбиранията на доброжелателя за добро и справедливост. Под маската на "добро" - и уж за наше добро, се вършат толкова безчинства днес:)))
Поздрави, приятелю! И не ни забравяй!
цитирай
53. ikra - И аз съм напълно против някой да налага своето мнение, желание и цели - това не е добро, а диктатура, чиято презумция най-вече е личностно облагодетелстване!...
04.11.2017 11:31
donchevav написа:
ikra написа:
[quote=vesever]Да, Ахмед повдига интересен въпрос наистина.
Мисля, че има една тънка граница и точно в нея е разковничето.
Ако човекът има нужда да му се направи доброто и може да го приеме, разбира се!
Но понякога и дори често се случва хората да насилват близките си и да опитват да им натрапят своите виждания за добро и по този начин задушават човека отсреща.
Лично на мен ми се е случвало, затова и написах за свободната воля.
Когато човек е наясно със себе си, с избора си и пътя си в живота, и е щастлив със своя избор, а някой дойде да го "спасява", защото се мисли за много виждащ и знаещ и велик, тогава стават стълкновения, а "спасяващият" дори е убеден, че прави добро.
Това го казвам, отново повтарям, във връзка с мои преживявания в реала, с хора, които съм смятала за близки - задушавали са ме по този начин и са ме отблъсквали.
Мисля, че /образно казано/ за всеки влак има пътник и всеки сам избира накъде да се насочи в живота си, и наистина няма как насила да се повлияе на човека...
Поздрави, Вени, и Ахмед, не успях да изчета останалите коментари, по-късно ще прочета всичко.

Разбирам, че сме имали предвид различни неща. Естествено че нямаме право да се бъркаме в личното пространство на когото и да е било. Надявам се да сте разбрали идеята и умисъла на коментара ми.
С пожелание за приятна вечер :)


Да, Ахмед, различно е! Доброто, направено с приятелски протегната към другия ръка и искрена усмивка, не може да бъде зло; дори да остане неосмислено в момента, то рано или късно ще бъде осъзнато като верен приятелски жест в точен момент. Благодаря ти за тази човеколюбива и алтруистична позиция!
Разбираш вече, че моята съпротива е срещу друго - срещу нахалното, безпардонно или просто неуместно, настоятелно до досада желание нещо у другия да бъде променено според разбиранията на доброжелателя за добро и справедливост. Под маската на "добро" - и уж за наше добро, се вършат толкова безчинства днес:)))
Поздрави, приятелю!
цитирай
54. donchevav - 53. ikra - И аз съм напълно против ...
04.11.2017 12:19

53. ikra - И аз съм напълно против някой да налага своето мнение, желание и цели - това не е добро, а диктатура, чиято презумция най-вече е личностно облагодетелстване!...

Е, не е е задължително:) По-горе аз затова споделих примери за невинна, но досадна с настъпателността си безкористна добрина. Знаеш, всичко има по света, важно е ние да сме настроени позитивно, доброжелателно - и да не губим мярката...
Поздравления за новия сайт и тук, скъпи Ахмед! Пожелавам ти многобройни читатели и висок рейтинг! На добър час!
Използвам пространството, ако нямаш нищо против, да публикувам и адреса на новата ти придобивка.

НОВ САЙТ НА ИКРА:

http://ikrabulletin.wixsite/bulletin/single-post/2016/04/17/%D0%9E%D0%BC%D0%B0%D1%80-%D0%A5%D0%B0%D1%8F%D0%BC
Поздрави!
цитирай
55. ikra - Благодаря :)
04.11.2017 14:27
donchevav написа:

53. ikra - И аз съм напълно против някой да налага своето мнение, желание и цели - това не е добро, а диктатура, чиято презумция най-вече е личностно облагодетелстване!...

Е, не е е задължително:) По-горе аз затова споделих примери за невинна, но досадна с настъпателността си безкористна добрина. Знаеш, всичко има по света, важно е ние да сме настроени позитивно, доброжелателно - и да не губим мярката...
Поздравления за новия сайт и тук, скъпи Ахмед! Пожелавам ти многобройни читатели и висок рейтинг! На добър час!
Използвам пространството, ако нямаш нищо против, да публикувам и адреса на новата ти придобивка.

НОВ САЙТ НА ИКРА:

http://ikrabulletin/bulletin/single-post/2016/04/17/%D0%9E%D0%BC%D0%B0%D1%80-%D0%A5%D0%B0%D1%8F%D0%BC
Поздрави!

Много благодаря за пожеланията! Надявам се повече хора да се възползват и да получат мотивация да продължат напред, въпреки трудностите и проблемите, с които се сблъскват...
Приятни почивни дни на теб и твоите добри читатели :)
цитирай
56. donchevav - 53. ikra - И аз съм напълно против ...
04.11.2017 15:23
ikra написа:
donchevav написа:

53. ikra - И аз съм напълно против някой да налага своето мнение, желание и цели - това не е добро, а диктатура, чиято презумция най-вече е личностно облагодетелстване!...

Е, не е е задължително:) По-горе аз затова споделих примери за невинна, но досадна с настъпателността си безкористна добрина. Знаеш, всичко има по света, важно е ние да сме настроени позитивно, доброжелателно - и да не губим мярката...
Поздравления за новия сайт и тук, скъпи Ахмед! Пожелавам ти многобройни читатели и висок рейтинг! На добър час!
Използвам пространството, ако нямаш нищо против, да публикувам и адреса на новата ти придобивка.

НОВ САЙТ НА ИКРА:

http://ikrabulletin/bulletin/single-post/2016/04/17/%D0%9E%D0%BC%D0%B0%D1%80-%D0%A5%D0%B0%D1%8F%D0%BC
Поздрави!

Много благодаря за пожеланията! Надявам се повече хора да се възползват и да получат мотивация да продължат напред, въпреки трудностите и проблемите, с които се сблъскват...
Приятни почивни дни на теб и твоите добри читатели :)


Благодаря ти, скъпи Ахмед! Поздрави с пожелание за хубави почивни дни!
цитирай
57. litatru - Здравей!
04.11.2017 21:35
Радвам се, че вече си добре, Вени!
Темата за доброто е винаги актуална. И аз съм на мнение, че да правиш добро, не е същото като да даваш съвет. :)
Поздрави и щастие - Литатру!
цитирай
58. donchevav - Радвам се, че вече си добре, Вени...
04.11.2017 22:41
litatru написа:
Радвам се, че вече си добре, Вени!
Темата за доброто е винаги актуална. И аз съм на мнение, че да правиш добро, не е същото като да даваш съвет. :)
Поздрави и щастие - Литатру!


Благодаря ти, скъпа Литатру! Малко по малко се възстановявам - с Божията помощ и с много лежане...
Да, нали? Досадно е да даваш непоискани съвети и да настояваш за изпълнението им - това добро рядко се оказва истинско добро, то е направо досада. Сигурно и ти си се сблъсквала... Да бъдеш тактичен е изкуство и добрият човек обикновено го владее. Досадни са само неискрените, фалшивите доброжелатели. Трябва да умеем да ги различаваме и избягваме - натрапеното добро често граничи със злото.
Прегръдка, мила Литатру! Весел и ползотворен месец ноември!
цитирай
59. astrojozi19 - Привет Вени
05.11.2017 08:16
Прекрасно е.За доброто!Нека пребъдва в света.Благодаря
цитирай
60. litatru - И аз така
05.11.2017 08:28
го разбирам.
Прегръдки!
<3
Литатру
цитирай
61. donchevav - Прекрасно е. За доброто!Нека пр...
05.11.2017 08:42
astrojozi19 написа:
Прекрасно е.За доброто!Нека пребъдва в света.Благодаря


Амин, дай, Боже! Колкото повече добри хора край нас, толкова повече усмивки, толкова повече сълзи на радост в очите. Можем да направим света по-добър, трябва толкова малко усилие - може би в посоката, която проповядва ИКРА - протегната ръка и усмивка за всеки.

http://ikrabulletin/bulletin/single-post/2016/04/17/%D0%9E%D0%BC%D0%B0%D1%80-%D0%A5%D0%B0%D1%8F%D0%BC

Прегръдка, мила Жозета! Осмислен, ползотворен и ведър месец ноември!
цитирай
62. donchevav - го разбирам. Прегръдки! <...
05.11.2017 08:46
litatru написа:
го разбирам.
Прегръдки!
<3
Литатру


Благодаря ти за подкрепата! Хубав неделен ден - с усмивка и много пориви на добродеятелност! Прегръдка!
цитирай
63. stela50 - Здравей, скъпа приятелко... и прости за закъснялото посещение...
05.11.2017 16:47
да носиш в сърцето си добротата, да бъдеш посланик на доброто е много благородно, но не винаги правилно разбрано и не само... замислих се за непоисканото добро...
да, натрапеното добро често граничи със злото, но това се отнася за неискреното,
измъченото, фалшивото добро, което е по-опасно понякога от липсата внимание
и съпричастие... сложни са човешките отношения, особено по време на объркани
стойности и отхвърлени достойнства... обичам твоите философски поетични размисли, но днес ме натъжиха особено... толкова болка и разочарование има в тях,
а носят някаква топла мекота и човечност... това е истинската доброта - горда, наранена, опрощаваща... естествена и неангажираща, деликатна и разбираща...
Пожелавам ти от всичко достатъчно - колкото е необходимо, за да се чувстваш добре, да са светли и благословени дните ти напред, мила Вени...
Прегръщам те с обич !
цитирай
64. donchevav - да носиш в сърцето си добротата, да ...
05.11.2017 17:39
stela50 написа:
да носиш в сърцето си добротата, да бъдеш посланик на доброто е много благородно, но не винаги правилно разбрано и не само... замислих се за непоисканото добро...
да, натрапеното добро често граничи със злото, но това се отнася за неискреното,
измъченото, фалшивото добро, което е по-опасно понякога от липсата внимание
и съпричастие... сложни са човешките отношения, особено по време на объркани
стойности и отхвърлени достойнства... обичам твоите философски поетични размисли, но днес ме натъжиха особено... толкова болка и разочарование има в тях,
а носят някаква топла мекота и човечност... това е истинската доброта - горда, наранена, опрощаваща... естествена и неангажираща, деликатна и разбираща...
Пожелавам ти от всичко достатъчно - колкото е необходимо, за да се чувстваш добре, да са светли и благословени дните ти напред, мила Вени...
Прегръщам те с обич !


Мила Танче, чародейна моя приятелко, коя от думичките, които си наредила по-горе, да си избера, коя да запомня, да скътам в сърцето си! Всички са толкова мили, добри, щадящи, проникновени - и падат като топли медени капки, като мек балсам в душата. Не, не съм наранена - досадена съм малко - навън едно слънце, в градинката ми едни димитровчета и хризантеми нацъфтели - а не мога да изляза да им се порадвам. Трябвало малко още да попазя леглото - докторите са така добри и внимателни с мене, че наистина ги подозирам вече в престараване. Е, малко остана. А за фалшивото добро си напълно права - почти винаги граничи със злото! Благодаря ти за тази свръхинтуитивност, за фината ти чувствителност и верния, съзвучен прочит! Прегръщам те с обич, моя мила приятелко! Успешна седмица!
цитирай
65. rosiela - Поздравления!
05.11.2017 22:00
Хубава идея поставяш и аз принципно съм съгласна с тях. Където се налага действена доброта, ей там съм аз. Наскоро една съседка искаха да я изиграят и да й пипнат наследствен апартамент, без да й дадат пари, уж симулират продажба. Сама ми се оплака. Какво да чакам, вени, да иска добра услуга, направо се намесих яко и точно и спасих положението. До последно не очакваше, че са толкова долни, но накрая разбра истината. И в полицията разбраха. Стремежът й да се прилепва към активни хора като нас замириса на използвачество и приключихме с нея културно. Нищо добро не съм очаквала от нея, ясна ми е какво представлява, ама можеш ли да не помогнеш. Да я окрадат безогледно. Не го приемам.
Обикновено не съм видяла добро оттам, където помагам, а от другаде, където не очаквам. Резултатът е, че Бог не ме забравя никога!
цитирай
66. donchevav - Хубава идея поставяш и аз принципно ...
05.11.2017 22:51
rosiela написа:
Хубава идея поставяш и аз принципно съм съгласна с тях. Където се налага действена доброта, ей там съм аз. Наскоро една съседка искаха да я изиграят и да й пипнат наследствен апартамент, без да й дадат пари, уж симулират продажба. Сама ми се оплака. Какво да чакам, Вени, да иска добра услуга, направо се намесих яко и точно и спасих положението. До последно не очакваше, че са толкова долни, но накрая разбра истината. И в полицията разбраха. Стремежът й да се прилепва към активни хора като нас замириса на използвачество и приключихме с нея културно. Нищо добро не съм очаквала от нея, ясна ми е какво представлява, ама можеш ли да не помогнеш. Да я окрадат безогледно. Не го приемам.
Обикновено не съм видяла добро оттам, където помагам, а от другаде, където не очаквам. Резултатът е, че Бог не ме забравя никога!


И аз съм за действената доброта, Росе! Има такива ситуации, при които се чувстваш задължен да помогнеш, въпреки съмненията и недоверието на този, на когото помагаш. Това е трудно и - права си - често неблагодарно дело и не се възприема като добрина. Но пък си струва - заради собственото удовлетворение да докажеш правотата си, да направиш, каквото трябва, каквото съвестта и чувството ти за справедливост диктуват. А хората общо взето са неблагодарни или по-точно трудно признават стореното им добро - може би се страхуват да не се окажат задължени. И аз, да си призная, много пъти съм се оказвала....как да го кажа, в неловко положение - народът има доста цветисти изрази за такива случаи: "в небрано лозе", "на пачи яйца" и пр. :)))) И не благодарност дочаквам - виновна се оказвам. Но това е то - непоискано добро. Все пак като тебе много често не мога да се стърпя да гледам отстрани и да не се опитам да помогна.
Благодаря ти за споделеното! Поздрави с пожелание на успешна седмица и много положителни емоции през ноември!
цитирай
67. list - С нищо не бива да се прекалява...
10.11.2017 03:33
И все пак, не можем да помагаме и да правим добрини, само когато ни помолят, нали?
Успешен ноември, Вени!
цитирай
68. donchevav - И все пак, не можем да помагаме и да ...
10.11.2017 19:03
list написа:
И все пак, не можем да помагаме и да правим добрини, само когато ни помолят, нали?
Успешен ноември, Вени!


О, да, Ели - не може да се правят добрини само ако ни помолят - тогава това биха били по-скоро услуги, не добрини. Моята тревога е друга - за размитите граници между доброто и злото, когато човек настоява да направи нещо за другия, което смята за добро - въпреки категоричния отказ на своята жертва. Не ти ли се е случвало? Истинска досада е, независимо дали става въпрос за съвет, който доброжелателят държи непременно и на минутата да изпълниш, нещо, което е решил на всяка цена да ти даде или подари - абсолютно ненужно и досадно за тебе, или което прави тайно от теб - за твое "добро". Крайно нетактично, депресиращо - и дори опасно за нас добротворстване. Миналия ден например аз се сдобих с чифт грамадни, тежки ботуши размер 52 и бутилка спирт за горене - жената си чистела тавана, сетила се за нас със съпруга ми и преценила, че тези вещи ще ни потрябват. И решила да не ги хвърля - да ни ги донесе подарък, добро да ни направи. Благодарих и твърдо отказах, защото категорично не ми трябваше нито едното, нито другото - и... трябваше да изслушам дълга лекция за практическата полза от спирта в домакинството и подкана веднага да си измия стъклата на прозорците с него /подканата беше придружена с крадлив поглед към прозорците ми и едно такова присвиване на устата - картинка!:))))))/.
Извини ме, Ели, аз все се обяснявам, обяснявам, давам примери и пр. - а си мислех, че е нещо, с което всеки се е сблъсквал, което ежедневно изпитваме на гърба си. Прощавай, сигурно съм ти досадила с по принцип доброто си желание да ти обясня моята позиция, да те убедя да я приемеш - ето - една непоискана от тебе, "незвана добрина":)))
Поздрави с пожелание за повече усмивки и късмет през ноември!
цитирай
69. mt46 - Мисля, че
13.11.2017 20:34
проблемът не е дали добрината е звана или незвана. Ако наистина е ДОБРИНА за този, който я получава. В твоя случай, Вени, става дума за "добрина"... :)
Дори напротив - ако ти направят ДОБРО, без да си молил или искал, е по-хубаво, по-приятно, отколкото ако си поискал, помолил да ти сторят ДОБРО!...
Лека вечер и добри дни!...
цитирай
70. donchevav - проблемът не е дали добрината е з...
14.11.2017 20:01
mt46 написа:
проблемът не е дали добрината е звана или незвана. Ако наистина е ДОБРИНА за този, който я получава. В твоя случай, Вени, става дума за "добрина"... :)
Дори напротив - ако ти направят ДОБРО, без да си молил или искал, е по-хубаво, по-приятно, отколкото ако си поискал, помолил да ти сторят ДОБРО!...
Лека вечер и добри дни!...


И аз така мисля, Марине - няма как да не е приятно съзнанието за неочаквано добро - без да си молил, без да си се надявал дори. И за добрината в кавички съм съгласна. Но има едни такива добрини, които хората, най-често близки или такива, които си мислят, че са близки до тебе, ти правят. Уж всичко е за твое добро, но ти не виждаш нещата по този начин - и не си съгласен. В един добър ден разбираш, че те все пак са действали - с убеждението, че са ти направили голямо добро и че трябва да им бъдеш благодарен... Как ще се почувстваш?:)))
Поздрави! Спокойна и уютна ноемврийска вечер!
цитирай
71. to4ilka - Каква поличба..
18.11.2017 23:35
Точно днес да погледна тук,Вени!Накара ме да се замисля....с моето добро дали не постигнах зло??По стихчето-няма какво да кажа-казала съм го веч,като ручейче си бълбукат думите при теб!Твой приятел вечен,весел...
цитирай
72. donchevav - Точно днес да погледна тук, Вени...
19.11.2017 08:24
to4ilka написа:
Точно днес да погледна тук,Вени!Накара ме да се замисля....с моето добро дали не постигнах зло??По стихчето-няма какво да кажа-казала съм го веч,като ручейче си бълбукат думите при теб!Твой приятел вечен,весел...


Привет, Галя! Благодаря ти за добрите думи! Да, нали? И аз напоследък взех да се замислям за това, как все си предлагам услугите - с чисто сърце и добри помисли, но доста често ме отрязват - особено младите - да си почивам, да не бера грижа - те ще се оправят. И стигнах малко по малко до тая непонятна ми доскоро истина за досадното непоискано добро.
Прегръдка, мила Галка! Топлина и уют в студените ноемврийски дни!
цитирай
73. hel - Тежка и винаги болна тема. ., Вени! ...
21.11.2017 12:15
Тежка и винаги болна тема.., Вени! Доброто, дори когато е безкористно, може да е голям проблем за този, на когото се прави. Може да не е готов за тази помощ, може да няма нужда, може дори да е в негова вреда. Голяма отговорност е да правиш добрина. И това е за безкористната добрина, която не чака отплата.

А за другата, която заробва, дори не ми се отваря приказка. Имам пресен пример, от който много боли!
Поздрав за хубавото стихотворение и за темата, Вени!
цитирай
74. donchevav - Тежка и винаги болна тема. ., Вени! ...
21.11.2017 12:52
hel написа:
Тежка и винаги болна тема.., Вени! Доброто, дори когато е безкористно, може да е голям проблем за този, на когото се прави. Може да не е готов за тази помощ, може да няма нужда, може дори да е в негова вреда. Голяма отговорност е да правиш добрина. И това е за безкористната добрина, която не чака отплата.

А за другата, която заробва, дори не ми се отваря приказка. Имам пресен пример, от който много боли!
Поздрав за хубавото стихотворение и за темата, Вени!


Скъпата ми Ели! Както винаги сърдечна, откликваща и толкова, толкова интуитивна! Да, мила приятелко - всички моменти ги има: може да не си готов, да нямаш нужда и дори да е в твоя вреда това нечакано добро. И да е задължаващо, заробващо! Разбира се, че сме го изпитвали - колко пъти! И ни е струвало нерви и сълзи, и сили да се освободим от тежестта на нежеланото бреме! А трябва и да пазим да не обидим другия, да го оставим да си вярва, че ни прави добро, да продължава да си мисли, че сме му задължени. Тежко! За тази добрина ми е думата, много фино си почувствала всичко и си го доразвила в нюанси! Благодаря ти! Съжалявам за твоите скорошни изживявания, но нали знаеш - всичко минава, ние сме по-силни, отколкото мислим! Прегръщам те с обич!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: donchevav
Категория: Поезия
Прочетен: 3042506
Постинги: 329
Коментари: 7832
Гласове: 53378
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031